تیترها از ارتباط فرانسوی می گویند

نام نویسنده: ابوالفضل صفری

اردیبهشت ماه 1396 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، در فرانسه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و امانوئل ماکرون پیروز این انتخابات می شود.

اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، در فرانسه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و امانوئل ماکرون پیروز این انتخابات می شود. رسانه های غربگرا با استقبال از پیروزی ماکرون، آن را پیروزی میانه روی، شکست افراط گری و تنها ماندن ترامپ خوانده و با انتخابات پیش رو در ایران شباهت سازی می نمایند. اما با آغاز دوران ریاست جمهوری امانوئل ماکرون، مشخص می شود که ادعاهای غربگرایان درباره رویکرد ماکرون، در وهله اول، یک عملیات روانی برای اثر گذاری در انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده است. ماکرون در قالب کارگزار ترامپ، نقش هماهنگ کننده سعودی ها، صهیونیست ها و اروپایی ها را بر عهده گرفته و  نسبت به ایران سخت ترین مواضع را اتخاذ نموده و پرونده های موشکی و منطقه ای را فعال می کند. تحرکات فرانسه علیه ایران در حالی تشدید شده است که غربگرایان در پاسخ به شکست ایده تعامل و به بست رسیدن برجام با آمریکا، با تکرار تجربه شکست خورده گفتگوهای انتقادی در دهه هفتاد، چرخش به سمت اروپا را مطرح نموده و قراردادهای سنگین اقتصادی با اروپایی ها (به صورت خاص با فرانسه) منعقد کرده اند. این قراردادها در رسانه های غربگرا ضریب داده شد. اما با آغاز دور جدید تحریم ها، مشخص شد که این قراردادها ضمانت اجرایی نداشته و به جای انتقال تکنولوژی و سرمایه به ایران، ابزاری برای اثربخشی بیشتر تحریم ها هستند. فرانسه در راهبرد غرب علیه ایران و عملیاتی نمودن برجام های منطقه ای و موشکی جایگاه و نقش مهمی دارد. همان گونه که گفته شد بخشی از این وظایف در قالب هماهنگ سازی بین المللی علیه ایران انجام می شود اما بخش دیگر این وظایف که پنهان است را باید در قالب تحرکات شبکه های نفوذ وابسته به فرانسه و غرب در داخل کشور مشاهده نمود. طی سال های اخیر و در سایه غفلت نهادهای مسئول، نفوذ فرانسه در کشور گسترش یافته است. به گونه ای که در دانشگاه ها و مجامع علمی، حوزه پزشکی و سلامت، عرصه محیط زیست، بخش مواد غذایی، بخش لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت نفت، سیستم بانکی، صنعت خودرو سازی و برخی رسانه های داخلی، نفوذ فرانسه قابل مشاهده است. در واقع فرانسوی ها در هر بخشی که امکان ورود داشته اند، ورود کرده و ارتباط گرفته اند. این ارتباط فرانسوی در زمانی که فرانسوی ها قصد افزایش فشار علیه ایران را دارند، منجر به ایجاد چالش هایی برای کشور خواهد شد. در ساده ترین حالت، خروج دوباره شرکت های فرانسوی از حوزه صنایع و نفت و بحران سازی از طریق شبکه های نفوذ فعال در حوزه تجارت و بهداشت منجر به اثر بخشی بیشتر تحریم ها خواهد شد. همزمان شبه روشنفکران، سلبریتی ها، سیاسیون و چهره های رسانه ای مرتبط با سفارت فرانسه با توجیه ادعاهای غربی ها علیه ایران، از مواضع و سیاست های نظام در عرصه های بین المللی، موشکی و منطقه ای اعتبار زدایی می نمایند (مانند قضیه برجام).

مرور وظایف یکی از کارمندان ایرانی سفارت فرانسه از زبان رسانه های معاند نزدیک به اصلاح طلبان در درک عمق نفوذ فرانسوی ها موثر است: «پس از آزادی از زندان و قبل از اینکه از ایران خارج شوم … مدیا کاشیگر برایم در فرانسه کار پیدا کرد. از جانب من با یک بنگاه خبری در اروپا برای استخدام مذاکره و توافق کرد … مدیا کاشیگر طی پانزده سال گذشته به عنوان مسئول بخش مطبوعاتی سفارت فرانسه با تجربه و موقعیت خاصی که داشت دست نویسنده‌ها و بسیاری از روزنامه‌نگاران و هنرمندان و همه کسانی که از زندان فرار می‌کردند [را گرفت] … برخی از جلسات حساس مربوط به سیاست خارجی [با حضور مسئولان ایرانی] در رابطه با فرانسه در منزل او برگزار می‌شد»

در این چارچوب، تیترهای کینه توزانه و ادعاهای ضد منافع و امنیت ملی مطرح شده از رسانه ها و تریبون های غربگرایان مانند بزرگ نمایی تهدید نظامی عربستان علیه ایران، القای بازی خوردن ایران از روسیه، تحلیل های مغرضانه درباره نتایج راهبرد منطقه ای ایران، ضروری نشان دادن تعامل با غرب و  عقب نشینی در برابر صهیونیست ها و سعودی ها در منطقه، قابل تحلیل است. به نظر می رسد در روزهای آتی، تحرکات شبکه مرتبط با فرانسوی ها و دیگر شبکه های همکار غرب در داخل کشور آشکارتر و محسوس تر خواهد شد.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *