از نظر سنجی تا نظر سازی برای روحانی

نام نویسنده: سعید درویشی

با گسترش اهمیت نظر سنجی و افکار سنجی در تدوین امور راهبردی، طی سال های اخیر مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی و عمومی کشور نیز وارد این عرصه شده اند.

با گسترش اهمیت نظر سنجی و افکار سنجی در تدوین امور راهبردی، طی سال های اخیر مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی و عمومی کشور نیز وارد این عرصه شده اند. مهم ترین مراکز عمومی نظر سنجی را می توان مرکز ایسپا و مرکز پژوهش های صداوسیما دانست که توانسته اند با کارهای دقیق و علمی اعتباری برای خود فراهم کنند. اما در این دوره از انتخابات علاوه بر غلبه نگاه سیاسی در مرکز ایسپا به خاطر حضور حسام الدین آشنا و ارائه آماری با مجموع ۱۰۱% که عجله در نظر سازی به نفع روحانی را نشان می‌دهد، شاهد هستیم برخی مراکز وابسته به سرویس های جاسوسی نیز وارد عرصه نظر سازی به نفع روحانی شده اند. مؤسسه «ایپو»(ippo) که با توجه به اطلاعات ثبت شده مرکز آن در واشنگتن هست، طی دو ماه گذشته به کمک جریان غربگرا آمده است و با ارائه آماری بسیار عجیب و غریب به دنبال تأثیر گذاری در عرصه انتخابات است. بررسی ارتباطات این موسسه با جامعه شناسان برانداز داخلی و همچنین منابع مالی معرفی شده در این سایت بیانگر این است که به احتمال بسیار زیاد نایاک(NIAK) پشت پرده اصلی این موسسه باشد.

با توجه به نوع نظر سازی این موسسه سه هدف را می‌توان برای آن ذکر کرد:

  • القای پیروزی قطعی روحانی در دور اول: این روش همانند وضعیت موسوی در سال ۱۳۸۸ است که با القای نفوذی های اطرافی خود سبب شد تا فتنه ۸۸ شکل بگیرد. این القائات که بازوی داخلی آن مرکز ایسپا است اگر ادامه داشته باشد سبب خواهد شد روحانی در صورت شکست آن را قبول نکند و به راحتی شرایط بازنمایی فتنه ای همچون فتنه۸۸ شکل بگیرد.
  • «عجله کنید سوار واگن شوید»: این جمله ساده را می‌توان مهم ترین تکنیک در کنترل افکار عمومی در کوتاه مدت دانست. این تکنیک دقیقاً توسط این موسسه در حال اجرا هست؛ بدین صورت که با ارائه تصویری از جامعه که اکثریت مطلق طرفدار روحانی هستند آرای خاکستری سرگردان و رأی های غیر قطعی را به سمت فرد پیروز هدایت می‌کند چون معروف است بین ایرانیان که« گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو».
  • ایجاد یأس در جبهه انقلاب: ارائه آمار متناقض با مراکز داخلی و هم چنین تکرار آن توسط رسانه های غربگرا به عنوان آمار یک مرکز علمی معتبر خارجی! می‌تواند سبب ایجاد یأس در برخی از حامیان جبهه انقلاب شود. استناد گسترده سایت‌های طرفدار روحانی به آمار این موسسه و القای پیروزی قطعی روحانی در کنار کارناوال های شادی بعد از مناظره سوم همگی در راستای ایجاد یأس در جبهه انقلاب است.

به نظر می رسد باید خبر سایت امنیتی- تحلیلی تنهووا را جدی گرفت که چندی پیش طی گزارشی اعلام کرد سیا و موساد به دنبال تأثیرگذاری مستقیم در انتخابات ایران از طریق فضای مجازی هستند.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *